Zpět na úvodní stránku

Marketing strakonického pivovaru podruhé

23.6.2015. O marketingu strakonického pivovaru, konkrétně o propagaci Pivovarské pouti, byl zveřejněn příspěvek v Týdeníku Strakonicko č. 24/2015. Dnes se zaměříme na propagaci pivovaru na jeho webových stránkách. Zde je třeba si připomenout, že uplynulých sedm let měl marketing a reklamu v pivovaru na starosti jeho současný ředitel Bc. Marek Pohanka.

Titulní stránka webu strakonického pivovaru

Foto 1: Titulní stránka webu strakonického pivovaru

Proč by občana ve Strakonicích měla zajímat úroveň reklamy pivovaru? Proto, že je ve vlastnictví města. A dobrá reklama znamená vyšší zisky a tím i bohatší městskou pokladnu. Špatná reklama se zase projeví menšími zisky do obecní pokladny. Pracovník marketingu pivovaru by měl tedy dobře pracovat. Buďme ale konkrétní.

Titulní strana prezentace pivovaru z roku 2010 na adrese pivovar-strakonice.cz nás zavede k tradičnímu rozcestníku, na kterém musíme potvrdit, že je nám více jak 18 let. Stránka není nijak atraktivní a především mladé lidi neosloví. Její retro design se zastaralým technickým provedením ji vrací někam do konce devadesátých a následných let minulého století.

Vhodné zde není ani množství hypertextových odkazů (odskoků jinam), kterých je na první stránce v necelých dvou normostranách textu celkem 17 + jeden e-mail. Návštěvník netuší, zda ho zavedou na stejné stránky, jako roletová menu v horní liště. Odkaz „Pivo České republiky“ je navíc nefunkční, odkaz na sládka Dagmar Vlkovou směřuje na kontakty pivovaru, kde se již zmíněný sládek už ani nenachází, protože v pivovaru nepracuje.

Titulní stránka začíná větou: „DUDÁK – Měšťanský pivovar Strakonice, a.s. je posledním středním pivovarem v České republice, který je ve vlastnictví města. Tradice vaření piva je spojená s bohatou historií Pootaví a traduje se do roku 1649.“ Asi by bylo vhodnější uvést „od roku“. Dále následují základní textové informace bez grafických prvků a se zastaralými informacemi. Pod textem najdeme fotografie jednotlivých piv, které se po kliknutí zvětší. Problémem je, že i po zvětšení obrázku jsou informace kvůli malému písmu obtížně čitelné. Chybou rovněž je, že po kliknutí na konkrétní pivo nelze odskočit na podrobnosti, takže zde se zájemce o jednotlivých pivech nic bližšího nedozví. Titulní stránka webu by také měla být napsána bez chyb, jako je např. „získál“ místo získal, „broznovém“ místo bronzovém, „Aktině“ místo Aktivně, „otervírací“ místo otevírací.

Záložky:

Záložka „Aktuality“. Krátké aktuality s překlepy v textu, jako třeba „jmenová dosavadní šéf obchodu a marketinkul Marek Pohanka“ a obrázky, kterým by pomohlo obtékání textu. Škodí jim i amatérské bílé obdélníkové pozadí. Poslední aktualita je z 16.6.2015. Jde o pozvánku na Pivovarskou pouť. Text pozvánky obsahuje 155 znaků včetně mezer, je to tedy spíše takový telegram. Přiložený leták se sice po kliknutí zvětší, ve velikosti 337x478 obr. bodů je ale prakticky nečitelný.

Pod záložkou Aktuality najdeme vnořené odkazy „Tiskové zprávy“ (poslední z 14.11.2014) a „Napsali o nás“ (poslední z 2.12.2012). Matoucí zde je, že z hlavní záložky „Aktuality“ se dostaneme jinam než z vnořeného odkazu „Tiskové zprávy“. Není totiž jasné, jaký je rozdíl mezi aktualitami a tiskovýma zprávami. Odkazy „Aktuality“ a „Napsali o nás“ jsou dělené po pěti příspěvcích. Za nimi umístěný odkaz „Další strana“ nás neposune tradičně o další skupinu v pořadí, nýbrž o desítky stránek dále.

Záložka „O pivovaru“. Zastaralý text s informacemi o neexistujícím sládkovi s tradičními překlepy, jako např. „jednoltivce“. Historie je zpracována opět formou telegrafického textu, a to dosti nepřehledně, na základě čtyř letopočtů: 1308, 1649, 1840 a 1948. Odkaz „Soutěž“ zobrazuje zastaralou výherní listinu celoroční soutěže „Dudákovy hravé zátky“ z roku 2012. Zajímavá je zde snad pouze „Fotogalerie“, které škodí zastaralé provedení a skutečnost, že u fotografií nenajdeme žádné popisky, kromě např. „Obrázek 8 z 29“. Přesnější datování fotografiím chybí.

Grafická prohlídka pivovaru je sice přehledná, ovšem její retrostyl technického provedení spolu s retro grafikou většinou nikoho neosloví. Přiložené zastaralé video z roku 2008 je spouštěné na zastaralé technologii přehrávání.

Záložka „Ocenění“. Pomineme-li opět amatérský technický retrostyl, poslední uznání je zde uvedeno z roku 2013. A co třeba ocenění, kdy Otavský Zlatý získal zlato v roce 2014 v kategorii Prémiových ležáků na 24. mezinárodním ročníku Reprezentačních slavností piva v Táboře? Strakonický pivovar ani neumí prodat své úspěchy na vlastních webových stránkách.

Záložka „Sortiment“. Zde najdeme mimo celkem přehledně zpracovaného sortimentu pivovaru seznam měst, kde je možné zakoupit strakonická piva. Jedná se o osm měst označených v mapě České republiky. Jde o Český Brod, Prahu, Blatnou, Sušici, Strakonice, Střelice, Brno a Znojmo. Po kliknutí na město se pod mapou zobrazí konkrétní prodejna kde je možné pivo koupit. U Blatné a Strakonic najdeme dvě prodejny, u zbylých šesti po jedné. Celkem se tedy dozvíme o 10 prodejnách v celé České republice, kde prodávají sortiment strakonického pivovaru. Nad mapou ČR se nachází ještě textový odkaz „Seznam všech prodejen“. Tady se již nabízí pouze šest měst, ve Znojmě a v Praze si zájemce pivo ze Strakonic nekoupí.

Web strakonického pivovaru – sekce seznam prodejen

Foto 2: Web strakonického pivovaru – sekce seznam prodejen

Pro zajímavost, k vyhledání konkrétního piva, kde všude se nabízí k prodeji, slouží například webové stránky pivnidenicek.cz. Po zadání hesla „Dudák (celý sortiment)“ se zde zobrazí celkem 195 zařízení, kde se uvedený sortiment prodává. Pivovar ve Strakonicích tedy z nepochopitelných důvodů tají, kde si zájemci mohou jeho produkty zakoupit.

Záložka „Kontakty“. Některé zde uvedené e-mailové odkazy jsou aktivním odkazem a některé ne. Bylo by vhodné jejich sjednocení. Chybí avizovaný kontakt pro média a hlavně možnost odeslat vzkaz pomocí formuláře. Ne každý uživatel má totiž nastavený svůj emailový program pro odesílání pošty, protože pro poštu používá webové rozhraní. Formulář lze oproti například outlooku použít z jakéhokoliv počítače připojeného na internet.

Záložka „Sport a kultura“. Pouze strohý text působí amatérsky, stejně tak provedení ve stylu retro bez grafiky.

Záložka „Výběrová řízení“ obsahuje odkaz na již neexistující výběrové řízení na pozici ředitele.

Záložka „E-shop“ je asi největší tragédií celého webu, připravovanou od roku 2010. V roce 2015, v době, kdy si běžně zboží z klasických e-shopů objednávají i žáci základních škol, dát na svůj web objednávání pomocí formuláře, to je hodně velká ostuda a projev velkého amatérismu. Takto probíhal internetový obchod koncem 90. let minulého století.

Web strakonického pivovaru – sekce e-shop

Foto 3: Web strakonického pivovaru – sekce e-shop

Jazykové mutace webu v angličtině a němčině se nedají ani hodnotit. Celkově zastaralý text s chybami, hodně odskoků odkazuje na prázdné plochy bez textu. V němčině kontakty žádné, v angličtině na předchozího ředitele a sládka. Tragická je v angličtině záložka „Media“. Zvuková prezentace „Otavský zlatý“ a „Dudák“ je nahrána v češtině a tím je pro Angličana opravdu k ničemu! Mimochodem, proč nejsou celkem hezky provedené zvukové prezentace v české verzi stránek?

Web strakonického pivovaru působí na návštěvníka celkově amatérským dojmem s množstvím chyb, bez hrdosti na to, že zdejší pivovar má tak dlouhou tradici a navíc jde o unikát, kdy je ve vlastnictví města. Na závěr můžeme doufat, že nynější nový ředitel pivovaru bude snad lepším ředitelem, než byl pracovníkem marketingu. Nevěříte této obsahové analýze pivovarského webu? Podívejte se prosím na web pivovaru Strakonice a porovnejte ho s prezentací téměř jakéhokoliv jiného pivovaru.

Karel Janský

Poznámka: Článek byl původně zveřejněn na stránkách eStrakonice.cz.

Obsah fotografií: Foto 1 – Titulní stránka webu strakonického pivovaru; foto 2 – Web strakonického pivovaru – sekce seznam prodejen; foto 3 – Web strakonického pivovaru – sekce e-shop.

Autoři a zdroj fotografií: Foto 1 až 3 – pivovar-strakonice.cz.