Zpět na úvodní stránku

Míchaný nápoj pivovaru Strakonice jako příklad špatného marketingu

Blíží se zelený čtvrtek, který je podle křesťanské tradice pátým dnem Svatého týdne. Český název „zelený“ vznikl zkomolením německého názvu Greindonnerstag (lkavý čtvrtek) na Gründonnerstag (zelený čtvrtek).

Reklamní leták na strakonický „míchaný nápoj na bázi piva“ a reklamní plocha inzerující velikonoční nápoj se zastaralou reklamou na Valentýna

Foto 1: Reklamní leták na strakonický „míchaný nápoj na bázi piva“ a reklamní plocha inzerující velikonoční nápoj se zastaralou reklamou na Valentýna

Na Velikonoce reagují svým sortimentem i některé tuzemské pivovary. Konkrétně tzv. zeleným nebo velikonočním pivem, případně svým speciálním. Marketingově jde o zajímavý krok, který se ale musí umět. Nejlépe na tom je brněnský pivovar Starobrno, patřící pod skupinu Heineken Česká republika, a.s. Ten k tomuto účelu provozuje i webové stránky www.zelenepivo.cz. Stejný pivovar má dokonce na zelené pivo zaregistrovanou ochrannou známku. Podobnou cestou se vydal například i Pivovar Litovel a.s. Ten si na svůj zelený ležák zaregistroval grafickou ochrannou známku. Ostatní pivovary používají nejrůznější názvy. Ani jeden z nich ale nepoužívá název míchaný nápoj. V tom jsou Strakonice opět raritou.

Prodávat zelené a velikonoční pivo je výborným marketingovým počinem. A nemusí se přitom jmenovat přímo Zelené pivo. Stačí Zelený ležák, Jarní pivo, Kopřivový speciál nebo například Zelený Krasličák a Velikonoční Krasličák. Kuriózním způsobem oproti předchozím příkladům zareagoval na Velikonoce 2016 strakonický pivovar. Ten avizuje svoje tzv. „Velikonoční zelené“ jako „míchaný nápoj na bázi piva“. Opět se zde projevuje špatný marketing strakonického pivovaru. Otázkou totiž je, jak se budou pivaři tvářit, že mají pít míchaný nápoj. Není to ovšem jediná nedokonalost. Podívejme se na porovnání „zelených piv“ dvou pivovarů:

Pivovar Starobrno Pivovar Strakonice
Podrobnosti najdou zájemci na adrese www.zelenepivo.cz. Podrobnosti nenajdou zájemci nikde.
Informaci o tom, kde se bude pivo čepovat, najdou zájemci na adrese www.zelenepivo.cz/kde-se-toci. Informaci o tom, kde se bude pivo čepovat, nenajdou zájemci nikde. Ve Strakonicích jde o „tajnou“ informaci. Webové stránky i facebook pivovaru o čepovacích místech mlčí. K dispozici je pouze odpověď na komentář čtenáře: „K dostání bude ve vybraných restauracích“. Více se zákazník dozvědět nesmí. Má tedy vůbec cenu vařit na Velikonoce speciální pivo, když ho pivovar neumí prodat? Neprodalo by se ho s dobrým marketingem daleko více?
Další informace o zeleném pivu – na internetu se dá najít reklama mnoha restaurací, které o zeleném pivu informují. Strakonický pivovar inzeruje své velikonoční pivo na reklamní ploše u pivovaru prostřednictvím světelného textu minimálně od 22.2.2016. Minimálně od stejné doby doprovází text grafická reklama na Valentýna, i když tento svátek již dávno skončil.

Velikonoční pivo není ve Strakonicích novinkou. Sice nemělo zelenou barvu, setkat jsme se s ním ale mohli například v roce 2013. Reklama rozhodně nelákala na „míchaný nápoj na bázi piva“. Pokračovat v jeho tradici nyní ovšem nešlo. To proto, že vše, co je spojováno s bývalou sládkovou strakonického pivovaru, musí být vymazáno z paměti zákazníků. Taková je bohužel strategie nového vedení pivovaru. A že by současné velikonoční pivo doprovázela nějaká větší venkovní marketingová akce alespoň ve Strakonicích, o tom nemůže být ani řeč.

Nyní si ukážeme, že velikonoční pivo je nebo bylo doménou mnoha pivovarů v České republice. Některé si představíme textově, jiné i obrazově. Ani jeden z uvedených pivovarů ale neprezentoval a neprezentuje svůj výrobek jako „míchaný nápoj na bázi piva“. Strakonice prostě musí mít od voleb v roce 2014 vždy něco jiného – i když to možná povede k finančním ztrátám a ke ztrátě prestiže strakonického pivovaru. Níže uvedený seznam není rozhodně úplným výčtem velikonočních piv.

Zajímavá velikonoční piva textově a graficky: Svatý Norbert Velikonoční - Klášterní pivovar Strahov, Velikonoční pšeničné - pivovar Matuška, Velikonoční třináctka - pivovar Permon, Velikonoční tmavý speciál - pivovar Mazák, Velikonoční speciál - Zámecký pivovar Chyše, Velikonoční vídeňský ležák - Radniční pivovar Jihlava, Ale Bitter - pivovar Neumann, Kačenčina čtrnáctka - pivovar Rampušák Dobruška, Čokoládové pivo - Novoměstský pivovar, Velikonoční kopřivový speciál - Svitavský pivovárek Na kopečku, Tokajské - pivovar Kocour, Vánoční / Velikonoční speciál čtrnáctka - pivovar Krakonoš, Rebel Velikonoční - Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod, F. L. Věk – pivovar Rampušák Dobruška, Zelená Velikonoční dvanáctka - Sousedský pivovar Bašta, Krumlovský Vánoční / Velikonoční ležák – pivovar Eggenberg, Velikonoční Albi - pivovar Chodovar, Tripel - pivovar Lucky Bastard, Zajíc velikonoční zelený - pivovar Kynšperk, Velikonoční Altbier - pivovar U Bulovky, JaroVít - pivovar Lužiny, Velikonoční speciál - pivovar Mordýř, Žabinec jedenáctka - Libocký pivovar, Zelený Gentleman - Létající pivovar Nomád, Zlatá labuť velikonoční - Pivovarský dvůr Zvíkov, Velikonoční světlý speciál – pivovar Purkmistr, Velikonoční Bitter - pivovar MMX, Velikonoční třináctka - pivovar Cvikov, Jarní skotačení z Podkrkonoší - pivovar Nová Paka, Světlý speciál Holba Šerák - pivovar Holba, Velikonoční speciál - Třebonický rukodělný pivovárek, Jarní jedenáctka - První občanský pivovar v Chomutově Karásek a Stülpner, Velikonoční speciál - Plzeňský pivovar, Imperial IPA - pivovar Letiny, Polotmavý speciál Jakub - minipivovar Vyšší Brod, Jubiler Mild Stout - pivovar Vyškov, Sváteční polotmavá čtrnáctka Klazar - pivovar Tambor, Benediktin - pivovar Opat, Porter - pivovar Pernštejn, Eliška - pivovar Polička, Železnohorský ležák, čtrnáctka Janstar - pivovar a palírna Žlebské Chvalovice, Pšeničný světlý ležák - minipivovar Žamberk, Dašický karamelový - pivovar Dašice.

Ve strakonickém pivovaru dříve uměli dělat reklamu na velikonoční pivo bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 2: Ve strakonickém pivovaru dříve (rok 2013) uměli dělat reklamu na velikonoční pivo bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Na fotografiích si představíme grafické reklamy dalších pivovarů. Z nich je vidět, že ke svému marketingu ani nepotřebují název „zelené pivo“:

Ochranná známka pivovaru Litovel

Foto 3: Ochranná známka pivovaru Litovel

 Reklamní leták pivovaru Litovel bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 4: Reklamní leták pivovaru Litovel bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

 Reklamní leták pivovaru Jihlava bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 5: Reklamní leták pivovaru Jihlava bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

 Reklamní leták pivovaru Náchod bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 6: Reklamní leták pivovaru Náchod bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

  Reklamní leták svitavského Pivovárku Na kopečku bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 7: Reklamní leták svitavského Pivovárku Na kopečku bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

 Reklamní leták pivovaru Ostravar bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

Foto 8: Reklamní leták pivovaru Ostravar bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“

  Pivovar Starobrno dovedl své zelené pivo marketingově k dokonalosti

Foto 9: Pivovar Starobrno dovedl své zelené pivo marketingově k dokonalosti

Ještě že například v restauraci Zapomenutý čas v Praze mají rozum a používají jinou reklamu než strakonický pivovar

Foto 10: Ještě že například v restauraci Zapomenutý čas v Praze mají rozum a používají jiný marketing než strakonický pivovar

Z výše uvedených příkladů je vidět, že se strakonický pivovar opět vydal marketingově špatným směrem. Pokud někdo z čtenářů bude pochybovat o tomto závěru, nechť si projde nabídky pivovarů k Velikonocům v celé České republice. Není divné, že všude to dělají jinak? Opravdu na to jdou v ostatních pivovarech špatně?

Karel Janský

Obsah fotografií: Foto 1 – Reklamní leták na strakonický „míchaný nápoj na bázi piva“ a reklamní plocha inzerující velikonoční nápoj se zastaralou reklamou na Valentýna; foto 2 – Ve strakonickém pivovaru dříve uměli dělat reklamu na velikonoční pivo bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 3 – Ochranná známka pivovaru Litovel; foto 4 – Reklamní leták pivovaru Litovel bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 5 – Reklamní leták pivovaru Jihlava bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 6 – Reklamní leták pivovaru Náchod bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 7 – Reklamní leták svitavského Pivovárku Na kopečku bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 8 – Reklamní leták pivovaru Ostravar bez nutnosti používat název „míchaný nápoj na bázi piva“; foto 9 – Pivovar Starobrno dovedl své zelené pivo marketingově k dokonalosti; foto 10 – Ještě že například v restauraci Zapomenutý čas v Praze mají rozum a používají jiný marketing než strakonický pivovar.

Autoři a zdroj fotografií: Foto 1 – facebook strakonického pivovaru + Karel Janský; foto 2 – strakonickonews.cz; foto 3 – Úřad průmyslového vlastnictví; foto 4 – pivni.info; foto 5 – pivovar.cz; foto 6 – mestonachod.cz; foto 7 – pivovareknakopecku.cz; foto 8 – stránky pivovaru Ostravar; foto 9 – stránky Starobrna; foto 10 – stránky restaurace Zapomenutý čas.

Zpět na úvodní stránku